fbpx

Kiedy na terapię ręki. Checklista ✅

Gdy mówi się o terapii ręki to często w kontekście Integracji Sensorycznej (SI). Co oznaczają oba pojęcia? I jakie zachowania naszego dziecka powinny dać nam do myślenia?

Terapia ręki jest wspieraniem całego rozwoju dziecka, a nie tylko kończyny górnej. Ma ona wpływ na wiele aspektów rozwojowych dzieci. To usprawnianie motoryki dużej i małej w zakresie sprawności całego ciała i kończyny górnej, co zwieńczone jest rozwojem precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Terapia ręki opiera się w dużej mierze na metodzie terapii integracji sensorycznej.

Czym więc jest Integracja Sensoryczna (SI)?

Podstawową zasadą, którą można zaobserwować w rozwoju każdego dziecka jest organizacja.
Większość aktywności, które są podejmowane przez dziecko w pierwszych siedmiu latach życia jest częścią jednego procesu – uporządkowania bodźców w układzie nerwowym. Integracja Sensoryczna (SI) to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców i informacji dostarczanych z otoczenia i z własnego ciała poprzez zmysły. Umiejętność ta pozwala dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający je świat i nadaje sens nieustannie docierającym zewsząd bodźcom. Jeżeli proces integracji sensorycznej jest zaburzony, mogą pojawić się problemy z nauką, zachowaniem, koncentracją, czy koordynacją.

Kiedy zgłosić się do specjalisty na diagnozę i ewentualnie późniejszą terapię ręki czy też szerzej – wspomaganie rozwoju sensoryczno – motorycznego naszego dziecka? Jakie zachowania naszego dziecka powinny nas zaniepokoić?

Nadwrażliwość na bodźce:

  • Unika fizycznej bliskości i dotyku.
  • Lubi nosić tylko specyficzne rodzaje ubrań, przeszkadzają mu metki.
  • Nie lubi myć głowy, obcinać paznokci, czesać się i myć zębów.
  • W głośnych miejscach staje się marudne czy poddenerwowane.
  • Źle reaguje na głośne dźwięki, np. muzyki, odkurzacza.

Lub też odwrotnie – zbyt mała wrażliwość na bodźce:

  • Nie zauważa zadrapań czy siniaków spowodowanych upadkiem.
  • Kolorując, bardzo mocno dociska kredkę.
  • Poszukuje głośnych dźwięków.
  • Lubi być mocno przytulane lub samo mocno przytula.

Problemy z równowagą:

  • Ma słabą równowagę, często upada lub się potyka.
  • Idąc po pokoju obija się o meble.
  • Ma kłopoty ze swobodnym poruszaniem się.

Opóźnienie w rozwoju zdolności ruchowych:

  • Ma problemy z samodzielnym zapinaniem guzików, sznurowaniem butów.
  • Ma trudność uczenia się nowych umiejętności ruchowych (łapanie piłki, jazda na rowerze).
  • Niepoprawnie trzyma ołówek, sztućce czy nożyczki.
  • Niepewnie wchodzi lub schodzi po schodach.
  • Ma kłopoty z wycinaniem, rysowaniem po śladzie.
  • Wybredność w jedzeniu.
  • Unika nowych smaków.
  • Jest wybredne pod względem konsystencji spożywanych pokarmów.
  • Ma tendencję do wypychania sobie ust jedzeniem.

Nie dajmy się jednak zwariować, bo prawdopodobnie każdego z nas można w jakimś kierunku zdiagnozować. To, co u jednych okaże się etapem w prawidłowym rozwoju, u innych może wskazywać na zaburzenia wymagające terapii. Dlatego tak ważny jest kontakt ze specjalistą, który przeprowadza dokładny wywiad z rodzicem (w kwestionariuszu wstępnym mamy ponad 100 pytań!), diagnozuje dziecko i dopiero na tej podstawie opracowuje indywidualną terapię dla konkretnego dziecka.

Uwaga od redakcji:
W Leśnym Przedszkolu Montessori we współpracy z Sensodzieci Sopockim Ośrodkiem Integracji Sensorycznej nasze przedszkolne i szkolne dzieci mają możliwość brania udziału w dodatkowych zajęciach z terapii ręki z Panią Izabelą Meller. Są to zajęcia dodatkowo płatne, ale realizowane w ramach zajęć przedszkolnych. (Nie wymagają od rodziców dodatkowych dojazdów na terapię). Zajęcia odbywają się indywidualnie po wcześniejszej bezpłatnej ocenie wstępnej dzieci pod kątem terapii ręki oraz rozwoju sensoryczno – motorycznego.

Podziel się tym postem

OSTATNIE WPISY

O NAS

Trzy jurty – w pełni wyposażone, otoczone lasem. Dwa przedszkola, zerówka, szkoła podstawowa klasy 1-3. Miejsca niezwykłe, gdzie Twoje dziecko spotka przyjaciół, wspaniałych pedagogów i przeżyje najlepszy dzień w swoim życiu każdego dnia! Leśne Montessori… inne na co dzień!