fbpx

Wy Pytacie – My Odpowiadamy

Zebraliśmy poniżej odpowiedzi na najczęściej zadawane przez Was pytania. Jeżeli masz dodatkowe pytania, śmiało możesz nam je zadać. Uzupełnimy wywiad 🙂

Plan jest ogólny (nie uwzględnia zajęć dodatkowych – patrz niżej pytanie: Czy są zajęcia dodatkowe lub wycieczki? Jakie?) i jak to z dziećmi – należy mieć poprawkę czasową +-30 min 🙂

7.30-9.00 – zabawy, przychodzenie dzieci, poranna gimnastyka bądź joga

9.00 – j.angielski

9.20 – praktyka uważności, tzw. montessoriańska lekcja ciszy

9.30-12.00 – praca własna

Dodatkowo: rytmika (jako codzienna 10-minutowa przerwa przed kręgiem), pieczenie (raz na tydzień).

11.30-12.10 – krąg

12.20 – obiad

13.00-15.00 – wyjście w teren, czas na drzemkę dla maluszków

ok.15.00 – zupa, podwieczorek

ok.15.30 – czas swobodnej zabawy (jeśli tylko pozwala na to pogoda, zwykle bawimy się w okolicy jurty), możliwość pracy własnej, dodatkowo 2x w tygodniu 5 i 6-latki mają angielski ekstra

Wszystkie dzieci mają zapewniony obiad w wersji tradycyjnej (mięsnej), wegetariańskiej lub innej uwzględniającej szczególne potrzeby żywieniowe (np. bezmlecznej). Obiady dostarczane są przez firmę cateringową. Drugie śniadania przynoszone są przez dzieci zapakowane w śniadaniówki / termosy. Prosimy o to, by nie były to słodycze. W okresie zimowym proponujemy przygotowywanie ciepłych śniadań, np. owsianka, makaron z sosem, placuszki i w miarę możliwości ciepły napój (woda, herbata). W razie alergii pokarmowych prosimy o dokładne informacje. Można dostarczać nam produkty zastępcze, jeśli widzicie taką potrzebę. Do przedszkola nie przynosimy słodyczy.

W godzinach 7.30-9.00 dzieci jedzą śniadania z domu. Kiedy zgłodnieją, siadają przy stoliczku i ze śniadaniówek wygrzebują skarby od mamy. Często w towarzystwie, bo gdy jedno dziecko siada, od razu głodnieją wszystkie. 🙂

Jak zabraknie, jest jeszcze cała miska owoców i warzyw: banany, jabłka, ogórki, marchewki itp.

W okolicach 12.00-13.00 jemy obiad, drugie danie, dowożone przez Akademię Smaku, smacznie i zdrowo. Po obiedzie idziemy na spacer, podczas którego dzieci mogą zjeść przekąski z plecaków. A co z zupą? To po spacerze, ok. godz.15.00. Mało które dziecko nie chce, a i hasło „poproszę dokładkę” często wtedy jest w użyciu.

Dzieci mają możliwość wypoczynku i spania w przedszkolu, jeśli odczuwają taką potrzebę. Nie zmuszamy dzieci do leżakowania, ale proponujemy im to, gdy widzimy, że są zmęczone. W okolicach godziny 14.00 robimy wyciszony kącik, przyciemniane jest światło, czytana bajka i kto chce, słucha i zasypia. Proponujemy drzemkę, czy to na pufach w cieniu drzew czy w hamaku, czy w jurcie. Opcji jest kilka, zależnie od pogody.

Wręcz przeciwnie, chorują rzadziej! Ruch na świeżym powietrzu sprzyja zdrowiu psychicznemu i fizycznemu dziecka. U leśnych przedszkolaków rzadko kiedy spotyka się nadwagę, wady postawy, zaburzenia równowagi, depresję. Balansowanie na konarach powalonych drzew, skoki na piach, wspinaczka w wąwozie w naszej leśnej bazie, biegi przez przeszkody, przeprawy przez rzeczkę po kamieniach i wiele innych aktywności rozwijają u dzieci wytrzymałość, spryt, szybkość, spostrzegawczość, siłę i odporność fizyczną (i immunologiczną!). Ruch sprzyja również rozwojowi małej motoryki, nawet mowy! Przebywanie blisko natury, wycisza, uspokaja, pobudza wyobraźnię, wyostrza i angażuje wszystkie zmysły, harmonizuje młodego człowieka, gwarantuje mu zdrowy rozwój psychofizyczny. A choroby? Oczywiście, że dzieci czasem chorują i te leśne też, ale leśne dzieci szybciej radzą sobie z infekcjami i łagodniej je przechodzą. Takie jest nasze codzienne doświadczenie.

Mamy dwie w pełni wyposażone jurty – jedną na Bernadowie, tuż przy Rezerwacie przyrody Łęg nad Swelinią, a drugą na terenie Adventure Park Gdynia Kolibki. Łączymy z sukcesem dwa odmienne światy: bo z jednej strony przebywamy w leśnym otoczeniu, a z drugiej mamy jurty, gdzie dbamy o czystość i utrzymujemy standard domowego wyposażenia (mamy toalety i umywalki dla dzieci, dostęp do bieżącej wody, zmywarkę do naczyń, lodówkę, system ogrzewania podłogowego bądź kominkowego). By zobaczyć więcej i wychwycić zalety każdego z naszych dwóch miejsc, zapraszamy do obejrzenia filmiku. 

Leśne Przedszkole Montessori

W każdej grupie przedszkolnej jest maksymalnie 25 dzieci i 4 opiekunów. Zerówka ma oddzielnych opiekunów. Nie ma tu osób przypadkowych, obecnie mamy zgrany zespół pedagogów / opiekunów o zróżnicowanym profilu zawodowym i osobowościowym. Każdy z nas jest inny i ta różnorodność dobrze działa, ale łączy nas wszystkich to, że kochamy pracę z dziećmi, lubimy aktywność fizyczną i tzw. outdoor, szanujemy przyrodę i siebie nawzajem. Jesteśmy “leśni”, więc wydawałoby się, że nieco staroświeccy w poglądach, nic bardziej mylnego! Stale szukamy skutecznych metod wspierania w rozwoju dzieci i ich dorosłych. Dążymy do stania się przewodnikami dla naszych przedszkolaków, uważnymi towarzyszami na ich drodze i empatycznymi obserwatorami ich rozwoju. Nasza kadra posiada przygotowanie w zakresie pedagogiki Montessori i komunikacji (Metoda Gordona). Zadaniem nauczyciela jest wspieranie dzieci w ich drodze ku samodzielności, głównie poprzez obserwację i takie przygotowanie otoczenia, aby odpowiadało ono na potrzeby dzieci.

Pogoda zmienną jest i jak Norwegowie mawiają “Det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær”: nie ma złej pogody, natomiast są tylko źle dobrane ubrania. Zatem ubieramy się odpowiednio – najlepiej na cebulkę i wychodzimy. Zabezpieczamy twarze przed mrozem lub ostrym słońcem kremami wybranymi przez rodziców. Nowym rodzinom służymy radą w zakresie doboru stroju czy obuwia. A jeśli spotka nas na szlaku ulewa, robimy schron z nieprzemakalnej płachty, jeśli ktoś chce odpocząć w pięknym słońcu, robimy postój i rozwieszamy między drzewami hamaki, gdy spotka nas silny mróz, biegamy, ogrzewamy się wokół ogniska lub pijemy ciepłą zupę. Leśne dzieci poradzą sobie w różnych warunkach. 

Placówka nasza jest miejscem neutralnym światopoglądowo. Znaczy to tyle, że nie rozmawiamy z dziećmi o kwestiach wiary. Wątki świąteczne pojawiają się jedynie jako elementy kultury polskiej. Pieczemy wspólnie pierniczki czy też malujemy jajka bez zagłębiania się w duchowy aspekt lukru na pierniczku. 🙂

Skutecznie łączymy ideę leśnego przedszkola z metodą Montessori.

Nasza wyjątkowość to efekt synergii pięknej lokalizacji, magii kręgu naszych jurt, dbałości o wyposażenie i prozaiczne rzeczy połączonej z uwagą, jaką kładziemy na ciągły rozwój naszego zespołu i dobre samopoczucie naszych przedszkolaków.

Dzieci mają dużą potrzebę ruchu, więc ich ubrania nie powinny ograniczać możliwości swobodnego poruszania się. Prosimy, aby dzieci przychodziły do przedszkola w ubraniach, na których Wam szczególnie nie zależy. Do prac brudzących dzieci używają fartuszków, ale i tak istnieje możliwość zabrudzenia. Prosimy o dostosowywanie stroju dziecka do panującej pogody i zapewnienie odzieży na zmianę (dodatkowa bielizna, skarpetki, koszulki, spodnie itp.). Na Bernadowie prosimy rodziców o pozostawienie w szatni również worków wielorazowego użycia (mogą być materiałowe ze sznurkiem), w które możemy spakować rodzicom mokre, brudne rzeczy. Na Kolibkach natomiast dzieci mają wielorazowe pojemniki zamiast worków. Codziennie wychodzimy na dwór i dzieci potrzebują odpowiedniego obuwia. Jesienią i wiosną prosimy o zostawienie w szatni pary kaloszy, kurtki i spodni wodoodpornych (lub woderów), czapki, komina / szalika lub kominiarki. Zimą prosimy pamiętać dodatkowo o rękawiczkach z jednym palcem (dla starszaków mogą być pięciopalczaste), spodniach narciarskich i ciepłej kurtce (lub kombinezonie). Ponieważ zależy nam na jak największej samodzielności dzieci, prosimy zwrócić uwagę na to, aby ubiór nie ograniczał jej. Dzieci uczące się korzystania z toalety powinny mieć na sobie spodnie, które łatwo ściągnąć, najlepiej z gumką. Wszystkie ubrania oraz obuwie prosimy w miarę możliwości podpisywać. Rodzice mogą również zostawić w przedszkolu podpisaną szczoteczkę do zębów, pastę i kubek dla swojej pociechy.

Na całe szczęście jest jeszcze empatia i komunikacja niewerbalna. Nie mamy z tym problemu. Dzieci po przyjściu do naszego przedszkola “rozgadują się” i porzucają pieluchy raz na zawsze. Ustalamy plan odpieluchowania wspólnie z rodzicami, mając na uwadze wiek i potrzeby dziecka. To proces, w którym pomagają też inne dzieci, bo uczymy się szybciej przez naśladowanie. Życie “w stadzie”, a do tego bycie słuchanym, zauważonym jako indywiduum, daje dobrą motywację do zdobywania nowych umiejętności.
 

Masz więcej pytań? Mamy odpowiedzi!

Pytanie: jak kleszcze radzą sobie bez nas?

Obowiązuje u nas kilka zasad:

         Po spacerze przeglądamy odzież i dzieci, zwłaszcza odsłonięte części ciała, jak ręce, nogi, główki dzieci.

         Zwracamy również uwagę, czy nie ma niechcianych “pasażerów na gapę” przy codziennych higienicznych zabiegach – myciu rąk czy przebieraniu.
• Prosimy rodziców o codzienną dobrą praktykę: sprawdzanie ciała dziecka podczas wieczornej kąpieli.

         A gdy zaistnieje potrzeba wyciągnięcia kleszcza, niezwłocznie informujemy rodziców, którzy podejmują dalsze działania.

         Poza tym obowiązuje u nas jeszcze jedna zasada: nie wchodzimy im w drogę. W sezonie “na kleszcza” nie szalejemy w wysokich trawach, paprociach, niekoniecznie skaczemy po sianku (a jeśli nawet to później robimy dokładny przegląd dzieci), nie wspinamy się na czarny bez czy leszczynę – unikamy miejsc, gdzie kleszcze szczególne lubią przebywać

         Przed wyjściem na spacer spryskujemy ubrania dzieci preparatami do odstraszania kleszczy.

(Nawiasem wielokrotnie badaliśmy kleszcze z naszego terenu i są “zdrowe”, w sensie: nie były nosicielami żadnych chorób!)

 

A czy leśne dzieci są bardziej narażone na złapanie kleszcza? Kleszcze występują praktycznie wszędzie, również w parkach i na miejskich trawnikach. Niektóre nasze dzieci w ogóle nie łapią kleszczy, to sprawa indywidualna, ale z pewnością wszyscy rodzice leśnych dzieci są przeszkoleni, jak sobie z nimi radzić.

Dzieci nie „posyła się” do leśnego przedszkola bądź leśnej szkoły. Placówki leśne to miejsce dla rodziców z wyobraźnią… Często słyszymy od rodziców naszych leśnych przedszkolaków, że dołączając do naszej grupy chcieli zapewnić swoim dzieciom dzieciństwo, którego sami doświadczyli bawiąc się swobodnie tym, co znaleźli lub zrobili w lesie, w parku, na łące. To dało im siłę na całe życie i zmieniło ich doświadczanie codzienności na tyle, że chętnie wracają do leśnego przedszkola swoich dzieci, znajdując tu nowych przyjaciół, świętując z nami swoje urodziny czy spędzając z nami swój wolny czas, bo tutaj ładują baterie, czują się dobrze, odpoczywają, bo tutaj był ich początek w jakimś sensie. Słyszymy też, że wybierając nasze Leśne Przedszkole Montessori chcieli dodać coś ekstra do wychowania swoich dzieci, coś czego nie doświadczyli w dzieciństwie – metodę Montessori.

Jak sprawdzić czy moje dziecko odnajdzie się w leśnym przedszkolu? Z doświadczenia wiemy, że stanowcza większość dzieci odnajduje się bez problemu w naszym przedszkolu, nawet te, które miały jakieś złe wcześniejsze doświadczenia z innym przedszkolem. To kwestia, do której podchodzimy indywidualnie w trakcie tzw. adaptacji. Jest inne ważniejsze pytanie: Jak sprawdzić czy ja jako rodzic odnajdę się w leśnym przedszkolu mojego dziecka? Dojazd do przedszkola jest pierwszym “testem” dla rodziców, a drugim reakcja rodzica na zabłocone, nowiutkie trampki swojego dziecka. Rodzic leśnego przedszkolaka skomentuje ewentualnie: O widzę, że dobra zabawa była dzisiaj. Często nasze przedszkolaki są szczęśliwe i ubłocone, mają brudne buty, a czasem nawet i twarze! (…) By odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest to miejsce dla nas, zapraszamy! Umówcie się na spotkanie, wtedy decyzja będzie prostsza.

Metoda Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju fizycznego, duchowego, emocjonalnego oraz społecznego, wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność.

Celem metody jest rozwijanie w dziecku indywidualnych cech osobowości oraz formowanie charakteru, zdobywanie wiedzy, a także umiejętności współdziałania.

Jest to realizowane poprzez pomoc dziecku w:

·         rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły,

·         wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy,

·         wypracowaniu zamiłowania do ciszy i pracy w skupieniu,

·         osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem,

·         wypracowaniu podstaw wewnętrznej dyscypliny opartej na samokontroli, a nie na zewnętrznym przymusie,

·         uniezależnieniu od nagrody,

·         formowaniu postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji,

·         szacunku dla pracy innych,

·         rozwijaniu indywidualnych uzdolnień,

·         rozwijaniu umiejętności współpracy,

·         skupieniu uwagi dziecka na rzeczywistości i realnym otoczeniu.

Głównymi zadaniami metody Marii Montessori jest uczenie przez działanie – dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność w przemyślanym środowisku pedagogicznym, przy współpracy z nauczycielami.

Ważne w naszej pracy są:

·         samodzielność – dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy przy zachowaniu reguł społecznych. Rozwijają indywidualne uzdolnienia i uczą się realnej oceny swoich umiejętności,

·         koncentracja – dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych działań, są zachęcane do kończenia zadań,

·         lekcje ciszy – na nich dzieci uczą się współpracować w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych,

·         porządek – dzieci zdobywają umiejętność przestrzegania porządku w otoczeniu i swoim działaniu,

·         społeczne reguły – dzieci zróżnicowane wiekowo (trzy roczniki) są w tej samej grupie, sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności,

·         obserwacja – jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, co pozwala mu poznać jego potrzeby i odpowiadać na nie,

·         indywidualny tok rozwoju każdego dziecka – dziecko otoczone jest uwagą i indywidualną opieką nauczyciela. Pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując zadania, do których jest już gotowe.

 

Dzieci w wieku przedszkolnym poznają świat poprzez zmysły, kiedy dotykają, oglądają, badają – wtedy się uczą. Są na etapie myślenia konkretnego, dlatego tak bardzo dbamy, by zapewnić im kontakt z realnym światem. Zapewniamy dzieciom edukację dostosowaną do indywidualnych potrzeb i możliwości.
Tak samo ważnym aspektem jak zdobywanie wiedzy jest rozwój społeczny dziecka. Poprzez doświadczenia bycia w grupie z innymi dziećmi w różnym wieku uczy się, jak wchodzić w relacje z dziećmi i dorosłymi, poznaje zasady społeczne, uczy się współpracy. Są to niezwykle cenne doświadczenia.

W przedszkolu nie mamy “zabawek” w popularnym rozumieniu tego słowa, ale mamy mnóstwo leśnych skarbów do zabawy: kamienie do układania piramidy, kije do ostrzenia bądź budowania szałasu, piasek do robienia ciasta na niby, liście do odkrywania kolorów i wyklejanek i całe bogactwo natury, które wplatamy w program dnia. U nas dzieci uczą się przez zabawę i to jest naturalne i bardzo bliskie im. Wykorzystujemy do gier, zabaw, zgadywanek: świergot ptaków, ślady koni czy dzików na leśnej ścieżce, błyszczące żuczki, włochate gąsienice, zapachy lasu. Przy pracach plastycznych używamy liści, patyczków, ale też nożyczek, bibuły, tasiemek i innych pomocnych przyborów. Ważną dla nas rzeczą jest zaaranżowanie otoczenia tak, by pozwalało na dziecięcą zabawę i spontaniczną naukę – i tutaj troszkę “wychodzimy z lasu” i wkraczamy w Montessori. W naszym przedszkolu można znaleźć starannie dobrane pomoce, dzięki którym dzieci mogą poznać litery, cyfry, zdobyć całkiem solidne podstawy matematyki, zoologii, botaniki, geografii i historii. Nie brakuje pięknych książek. Przedszkolaki pomagają też w obieraniu owoców i warzyw na przekąski, czasem pieką wspólnie ciasta, a czasem robią owocowe lody. Dzieci przygotowują również posiłki “na niby” korzystając z błotnej kuchni. Do zabawy jest także ściana muzyczna, tablica kredowa czy zjeżdżalnia. Mamy swój ogródek owocowo-warzywny, o który dbamy razem z dziećmi (…) Tę wspólną przestrzeń do zabawy kształtujemy z dziećmi i ich rodzicami, mając na uwadze fakt, że podstawowym warunkiem prawidłowego rozwoju dziecka jest właściwie przygotowane otoczenie, które wspomaga harmonijny rozwój osobowości dziecka – sprawia, że czuje się ono szczęśliwe i radosne, gdzie szybko i chętnie się uczy.

Obecnie miesięczne czesne dla nowych przedszkolaków wynosi 1850 zł (Kolibki) i 1850 zł (Bernadowo), natomiast miesięczne czesne dla zerówki to kwota 1850 zł. Do tej kwoty należy doliczyć jeszcze obiady 14 zł/dzień i ewentualnie koszt zajęć dodatkowych i wycieczek (patrz poniżej).

Do kwestii czesnego podchodzimy indywidualnie. Czesne może ulec zmianie.

W naszym Leśnym Przedszkolu Montessori i Leśnej Szkole Montessori proponujemy kilka zajęć dodatkowych (oprócz codziennych zajęć  j.angielskiego, codziennych zajęć rytmicznych prowadzonych jako przerwa 10-minutowa przed kręgiem, zajęć z uważności, elementów jogi) – są to:

·         zajęcia logopedyczne dla dzieci potrzebujących wsparcia w rozwoju mowy (raz w tygodniu, dodatkowo płatne,

·         zajęcia z rytmiki (raz w tygodniu, dodatkowo płatne,

·         wyjazdy i wycieczki dla dzieci – m.in.: do Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, Centrum Nauki Eksperyment, na Kaszuby do gospodarstwa z alpakami,

·         cykliczne tematyczne warsztaty dla rodziców (płatne i bezpłatne).

Udział w ww. zajęciach dodatkowych jest zwykle płatny i opcjonalny dla rodziców i ich dzieci. 

Organizujemy również inne – bezpłatne – eventy w naszych jurtach, które pozwalają nam się spotkać, poznać i świętować wspólnie różne dni, czy to początek wiosny, czy koniec roku przedszkolnego, czy Dzień Mamy, czy popołudnie z Tatą, gdzie wspólnie budujemy kuchnie błotną – okazji jest wiele. Nierzadko organizujemy wspólne biesiadowanie przy ognisku lub spotkania tematyczne dla całych naszych rodzin. Tworzymy społeczność rodziców, którzy lubią się ze sobą spotykać.

Plan dnia zerówki i przedszkola jest podobny.

Jednak w zerówce staramy się, aby dzieci miały jeszcze większy wpływ na to, co chcą robić, kiedy i przy wykorzystaniu jakich materiałów, pomocy. Dzieci są zachęcane do tworzenie swoich indywidualnych planów pracy. Wspólnie z nauczycielem wypełniają tygodniowe tabelki, które starają się później zrealizować. Nauczyciel wspiera, czuwa nad merytoryką, asystuje i pomaga, gdy dziecko tego chce i potrzebuje. Dzięki temu budujemy w dzieciach odpowiedzialność za to, co zaplanują. Chcemy, aby nasi zerówkowicze byli w pełni gotowi na start do szkoły, zarówno w kontekście wiedzy, jak i umiejętności społecznych.

W przedszkolu to nauczyciel jest odpowiedzialny za przygotowanie tygodniowych harmonogramów pracy dla każdego z przedszkolaków. Dzięki nim wie, co z kim może zrobić, jakie nowe aktywności zaproponować oraz co jeszcze wymaga przećwiczenia.

Kolejną różnicą są zajęcia z native speakerem. To czas, który jest dedykowany głównie dla starszaków. Wspólnie z nauczycielem odkrywają świat i bawią się trenując przy tym język angielski.

Starszaki chodzą na swoje, oddzielne wyprawy. Nauczyciele wraz z dziećmi ustalają plan spaceru, gdzie chcą iść, co potrzebują ze sobą zabrać i ruszają w las 

Maluchy natomiast mają swoje spacery, dostosowane do ich możliwości fizycznych. Nauczyciele starają się inspirować i angażować dzieci w zabawy leśne, budowanie szałasów, odkrywanie świata natury.

Czas po spacerze to zarówno dla młodszych, jak i starszych dzieci, głównie aktywności grupowe. Gramy w planszówki, czytamy książki, budujemy konstrukcje z klocków, tworzymy projekty plastyczne. A gdy starcza sił, pracujemy z pomocami i activity bookami.

Zadaj nam swoje pytanie