Metoda Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju fizycznego, duchowego, emocjonalnego oraz społecznego, wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność.
Celem metody jest rozwijanie w dziecku indywidualnych cech osobowości oraz formowanie charakteru, zdobywanie wiedzy, a także umiejętności współdziałania.
Jest to realizowane poprzez pomoc dziecku w:
· rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły,
· wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy,
· wypracowaniu zamiłowania do ciszy i pracy w skupieniu,
· osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem,
· wypracowaniu podstaw wewnętrznej dyscypliny opartej na samokontroli, a nie na zewnętrznym przymusie,
· uniezależnieniu od nagrody,
· formowaniu postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji,
· szacunku dla pracy innych,
· rozwijaniu indywidualnych uzdolnień,
· rozwijaniu umiejętności współpracy,
· skupieniu uwagi dziecka na rzeczywistości i realnym otoczeniu.
Głównymi zadaniami metody Marii Montessori jest uczenie przez działanie – dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność w przemyślanym środowisku pedagogicznym, przy współpracy z nauczycielami.
Ważne w naszej pracy są:
· samodzielność – dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy przy zachowaniu reguł społecznych. Rozwijają indywidualne uzdolnienia i uczą się realnej oceny swoich umiejętności,
· koncentracja – dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych działań, są zachęcane do kończenia zadań,
· lekcje ciszy – na nich dzieci uczą się współpracować w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych,
· porządek – dzieci zdobywają umiejętność przestrzegania porządku w otoczeniu i swoim działaniu,
· społeczne reguły – dzieci zróżnicowane wiekowo (trzy roczniki) są w tej samej grupie, sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności,
· obserwacja – jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, co pozwala mu poznać jego potrzeby i odpowiadać na nie,
· indywidualny tok rozwoju każdego dziecka – dziecko otoczone jest uwagą i indywidualną opieką nauczyciela. Pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując zadania, do których jest już gotowe.
Dzieci w wieku przedszkolnym poznają świat poprzez zmysły, kiedy dotykają, oglądają, badają – wtedy się uczą. Są na etapie myślenia konkretnego, dlatego tak bardzo dbamy, by zapewnić im kontakt z realnym światem. Zapewniamy dzieciom edukację dostosowaną do indywidualnych potrzeb i możliwości.
Tak samo ważnym aspektem jak zdobywanie wiedzy jest rozwój społeczny dziecka. Poprzez doświadczenia bycia w grupie z innymi dziećmi w różnym wieku uczy się, jak wchodzić w relacje z dziećmi i dorosłymi, poznaje zasady społeczne, uczy się współpracy. Są to niezwykle cenne doświadczenia.